تبلیغات
کمک آموزشی دین و زندگی 2 - بررسی اجمالی درس ششم
کمک آموزشی دین و زندگی 2
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM

درس ششم

سایت زیبایی بر

ای دسترسی به معنی آیه و حتی کپی پیست آن برای درج در مطالب تحقیقی خود :

http://www.ghorany.com/quran.htm

 

پیام آیات«1»(ص 63)

1- سوره نساء آیه ی 87 که در این آیه قرآن حیات اخروی را برای انسان حتمی می داند.1- چون خدایی جز خدا نیست،روز قیامت همه حتما جمع می شوند. 2- شکی در جمع شدن و برپایی روز قیامت نیست.3- راستگوتر از خداوند وجود ندارد و دروغی در گفتارش نیست.

2- باید خودمان را آماده کنیم،در این صورت نه تنها ضرر نمی کنیم بلکه استفاده می کنیم،طبق قانون عقلی دفع خطر احتمالی لازم است.

 

پیام آیات«2»(ص 63)

مومنون 115 و ص 27 ، چون خلقت عبث نیست پس یک آینده ی معقول در انتظار ما است،اقتضای حکمت الهی به وجود جهان آخرت و بازگشت انسان به سوی خدا اشت.

 

استدلال (ص 64)

مقدمه

1-اگر خداوند استعداد و زمینه ی موضوعی را در انسان قرار دهد امکان رسیدن به آن را هم فراهم می کند.2- خداوند استعداد بی نهایت طلبی و میل به کمالات و گرایش به بقاء و جاودانگی را به انسان عنایت می کند.

نتیجه

خداوند برای رسیدن انسان به این استعداد و میل،شرایط مناسب را فراهم می کند (پس وجود معاد و جهان آخرت به این منظور است) که فنا ناپذیر باشد.

 

پیام آیات«3»(ص 65)

ص 28

اگر آخرتی نباشد در این صورت نیکوکار و بدکار، کافر ومومن، خوب و بد با هم مساوی می شود که این با عدل خداسازگار نیست پس عدل الهی ایجاب می کند پرهیزکاران به پاداش و بدکاران به کیفر اعمال خود برسند .

 

استدلال ص 66

مقدمه : این جهان برای مجازات انسانها به علت ستمی که  بعضی از آنها به بعضی دیگر می کند ظرفیت محدودی دارد و همچنین این دنیا برای دادن پاداش به انسانهای نیکو کار و مجاهد محدود است.

نتیجه : عدل خداوند اقتضا می کند جهانی ایجاد کند که هم ظرفیت همه مجازاتها و هم ظرفیت همه پاداشها را داشته باشد و از این رو خداوند جهان آخرت را خلق کرده تا حق همه مراعات شود و اگر هم به کسی ستمی شده باشد درآن دنیا از طرف خودشان جبران شود.

 

تدبر در آیات ص 67

حتما معنی آیات نوشته شودتا پاسخ زیر بدست آید :

1 – خداوند قادر است استخوانهای پوسیده و حتی سرانگشتان انسان را نیز دوباره جمع کند ( قدرت نامحدود و بی پایان خداوند )

2 – آن کسی که دوباره انسان را زنده می کند اول بار او را آفریده است ( خلقت اولیه انسان )

3 – همان گونه که با فرستادن باران زمین مرده را زنده می شود روز قیامت نیز انسان زنده خواهد شد ( نظام مرگ و زندگی در طبیعت )

 

اندیشه و تحقیق ص 67

1 – حکمت خداوند اقتضا می کند که هیچ خلقتی و هیچ میلی بیهوده به انسان داده نشود و تمام خلقتهای خداوند به یک هدف خاصی منتهی می شود و هیچ میلی در وجود انسان بدون پاسخ نماند حال که برای میل به جاودانگی و کمال طلبی در این دنیا پاسخی نیست چون دنیا محدود است پس با انتقال به جهان آخرت پاسخ داده می شود.

2 –بر اساس عدل الهی هیچ حقی از هیچ مخلوقی ضایع نخواهد شد حال آنکه این جهان مملو از حق کشی ها و ظلم و ستم است و مجازات های ناقص و پاداش های ناقص این دنیا پاسخگوی عدالت واقعی نمی باشد و لذا عدل الهی ایجاب می کند که با انتقال به جهان آخرت انسان بتواند به پاداش یا کیفر اعمال خود به طور کامل برسد.

3 - پاداش بسیاری از اعمال مانند شهادت در راه خدا، کارهای نیک که به جمع زیادی از انسانها خدمت کرده با توجه به عمر محدودی که دارد میسر نیست همچنین مجازات فردی که کسانی را به قتل رسانده ف استعداد بسیاری از مردم را به علت ستم شکوفا نشده و تلف شده به نحو کامل در این دنیا قابل جبران نیست





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 13 آذر 1389 :: نویسنده :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ :
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :