تبلیغات
کمک آموزشی دین و زندگی 2 - نمونه سوال از دروس 3-2-1
کمک آموزشی دین و زندگی 2
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM

درس اول: جلوه های حکمت و تدبیر

 

١- شاخصه اصلی مجموعه منظم . . . . . . . و . . . . . . . است.               

٢- از ویژگی های جهان واقعی چند مورد را ذکر کنید.

٣- چگونه اجزاء یک مجموعه متناسب با هدفی که داند کنار هم جمع می شوند و همکاری می کنند تا به هدف خود برسند.

٤- نظم و قانون از مهم ترین ویژگی . . . . . . . است.

٥- از مقایسه جهان خیالی با جهان واقعی چه نکته مهمی قابل استنباط است؟

٦- ترجمه آیه زیر را بنویسید.

«ولِلّهِ مُلکُ السَّماواتِ وَ الاَرضِ وَ اللهُ عَلی کُلِ شَیءٍ قَدیرٌ»

٧- پیام آیه زیر را بنویسید.

«اَلَّذینَ یَذکُرونَ اللهَ قِیامًا وَ قُعودًا وَ عَلی جُنُوبِهِم وَ یَتَفَکَّروُنَ»

 

٨- از عبارت قرآنی «رَبَّنا ماَ خَلَقتَ هذا باطِلاً» چه نکته مهمی قابل استنباط است؟

٩- در چه صورتی مجموعه منظم شکل و معنای واقعی خود را از دست می دهد.

الف) از قانون پیروی نکند                                                             ب) برخی اجزاء همکاری ننمایند

ج) بدون هدف، پیوستگی و هماهنگی باشد                                        د) برخی از اجزاء ویژگی های خود را از دست بدهند

١٠- در چه صورتی مجموعه منظم به یک هدف معینی منجر می شود؟

١١- فرضیه هایی را که ممکن است در مورد چگونگی کنار هم قرار گرفتن اجزاء یک مجموعه منظم در کنار هم برای رسیدن به هدف خاص وجود داشته باشد، بنویسید.

١٢-  ویژگی های خالقیت خداوند را که در خطبه نود نهج البلاغه آمده است، بیان کنید.

١٣- دو نمونه از نظم همکاری میان عناصر طبیعت را بنویسید.

١٤- خداوند خلقت آسمان و زمین و آمد و شد شب و روز را دلایل روشنی برای کدام گروه می داند؟

الف) اولی الابصار                      ب) اولی الالباب                          ج) همه مردم                              د) مسلمانان

درس دوم: با کاروان هستی

١٥- مبدأ و منشأ دانش بشری چیست؟

١٦- در چه زمانی انسان قادر خواهد بود مصنوعات متنوع تر و دقیق تر بسازد.

١٧- آیا فرو پاشی و انهدام نظام های این دنیا به معنای نیستی و نابودی آنهاست؟

١٨- پدیده های این جهان و نظام دقیقی که بر آن حاکم است، نتیجه چیست؟

١٩- از آیه زیر چه نکته ای قابل استنباط است.

«فَتَبارَکَ اللهُ اَحسَنُ الخالِقینَ»

 

٢٠- عبارت زیر را ترجمه کرده و پیام آن را بنویسید.

«اَلَم تَرَ اَنَّ اللهَ یُسَبِّحُ لَه مَن فِی السَّماواتِ وَ الاَرضِ وَ الطَّیرُ صآفّاتٍ کُلٌّ قَد عَلِمَ صلاتَه وَ تَسبیحَه»

عبارت زیر خط دار را در چند سطر توضیح دهید.

٢١- منشأ همه مصنوعات بشری چیست؟

٢٢- دو مورد از ویژگی های علم الهی و علم انسان را بنویسید.

٢٣- نمونه هایی از ارتباط و پیوستگی بین نظام ها در یک درخت سیب را بنویسید.

٢٤- آیا انسان با پیشرفت علم می تواند از سیطره قوانین طبیعی خارج شود؟

٢٥- رابطه ارضی بین نظام های یک درخت چگونه است؟

٢٦- «اَطّیرُ صآفّات» به چه معنا است؟

الف) پرندگان در پرواز                                                     ب) جویبارهایی با آب صاف

ج) پرندگان نغمه خان                                                       د) مومنان پاک

٢٧- طبق آیات قرآن چه کسانی نماز و تسبیح خویش را درک می کنند؟

الف) فقط انسان ها                                                           ب) فقط مومنان

ج) هرکه در آسمان ها و زمین است                                                د) فقط پرندگان در پرواز

 

 

درس سوم: حقیقت انسان

 

٢۸- کرامت و شرافت انسان در گرو چیست؟

 

الف) خود شناسی      ب) معاد شناسی           ج) هستی شناسی        د) تحصیل علم، دانش

 

٢٩- انسان دارای چه ویژگی هایی است که می تواند شایسته مقام خلافت باشد؟

 

٣٠- رویاهای صادقه به چه خواب هایی گفته می شود؟

 

٣١- خداوند وجود انسان را با چه چیزی سرشته است؟

 

٣٢- تسلیم همه موجودات جهان در برابر فرمانها خداوند به چه صورت است؟

 

٣٣- روح، بعد غیر جسمانی وجود ماست که توانایی . . . . . . و . . . . . . را دارد.

 

٣٤- خداوند به انسان . . . . . . و . . . . . . در کسب علم و دانش بخشیده که می تواند به خدای

 

خود و اسماء و صفات او . . . . . . پیدا کند.

 

٣۵- کدام بعد از ابعاد وجود انسان سرچشمه ارزشها و کرامت های انسانی است؟

الف) جسم             ب) روح             ج) روح جسم                د) عقل

 

٣۶- دانشمندان نشانه و دلایل غیر مادی بودن روح را در چه چیزی می دانند؟ نام ببرید.

 

٣٧- چه موقع به انسان احساس خرسندی و ملامت دست می دهد؟

 

٣٨- چگونه انسان به خود واقعی می رسد؟

 

٣٩- انسان چگونه به کرامت و شرافت الهی دست می یابد؟

 

٤٠- ارزش هر انسان به درک فهم وی از . . . . . . و . . . . . . بستگی دارد.

 

٤١- منظور از مقام خلقت الهی چیست؟

 

٤٢- انسان چگونه می تواند به مقام خلافت الهی برسد؟

 

 

٤٣- عبارت قرآنی زیر را ترجمه کرده و پیام آن را بنویسید.

 

«وَ عَلَّمَ ءادَمَ الاَسمآءَ کُلَّها»

 

٤٤- در عبارت قرآنی زیر معنا و مفهوم کرامت را توضیح دهید.

 

«وَ لَقَد کَرَّمنا بَنی ءادَمَ»

٤٥- مفهوم حقیقت ملکوتی در انسان چیست؟

 

٤٦- تفاوت بعد جسمانی و بعد روحانی(غیر جسمانی) را بنویسید.

 

٤۷- از معنا و مفهوم ثبات شخصیت چه نتیجه کلی قابل استنباط است؟

 

٤۸- در چه صورتی بعد روحانی دچار تغییر می شود؟ توضیح دهید.

 

٤٩- منظور از اینکه روح ثابت است، چیست؟

 

۵٠- انسان چگونه مقرب درگاه الهی می شود؟

 

۵١- کدام بعد از ابعاد وجود انسان مسئله جاودانگی می یابد؟چرا؟

 

۵٢- حضرت علی درباره ارزش فهم و درک جایگاه انسان در کاروان آفرینش چه

 

می فرمایند؟

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 15 آذر 1389 :: نویسنده :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ :
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :