تبلیغات
کمک آموزشی دین و زندگی 2 - پاسخ برخی موارد
کمک آموزشی دین و زندگی 2
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM

اندیشه و تحقیق ص 83

1 – (وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمْ یَنسِلُونَ ﴿٥١ قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا ۜ ۗ هَـٰذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَـٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ ﴿٥٢) اشاره به مرحله ی دوم  و کافران می گویند: ای وای بر ما چه کسی ما را از خوابگاهمان برانگیخت و بیدار کرد اینست آنچه خدای بی اندازه بخشاینده که وعده کرده و پیغمبران راست گفته بودند.

2 – تفاوت محکمهٔ الهى و دادگاه دنیا موردنظر است. در دادگاه دنیا همواره این احتمال وجود دارد که حق پایمال شود و ظلمى صورت گیرد. این ظلم می تواند از دو جهت باشد؛ یکى، از آن جهت که گناهکار و ظالم با حیله هاى مختلف ظلم و ستم خود را بپوشاند؛ به طورى که قاضى نتواند حق را تشخیص دهد. دیگر، از جهت قضاوت قاضى است که ممکن است قاضى دقت و کفایت لازم را نداشته باشد یا تحت تأثیر هواى نفس قرار بگیرد و به زیان مظلوم حکم کند.

در قیامت، هر دو جهت فوق براى ظلم منتفى است؛ نه گناهکار می تواند چیزى را از خداوند مخفى کند و نه خداوند به کسى ظلم خواهد کرد؛ زیرا ظلم از صفات سلبیه و نقص است و خداوند از هر نقصى مبرّاست. ظلم در جایى اتفاق می افتد که شخص نیاز داشته باشد و نتواند آن را از راه درست برطرف کند. خداوند نیازى ندارد تا بخواهد براى به دست آوردن آن، از راه درست یا غلط، اقدام کند. پس اصل عمل و صورت اصلی روح که در اثر عمل بوجود آمده حاضر است و او نمی تواند منکر آنها شود .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 15 آذر 1393 :: نویسنده :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ :
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :